Novinky v bavorské stáji
Když se řekne BMW, všichni okamžitě zpozorní. Prémiová evropská značka má ve svém portfoliu auta, motocykly i vše, co se motorismu týká. A všechno na špičkové úrovni. Na veletrhu MOTOSALON výrobce předvedl všechny své motocyklové novinky pro sezónu 2017. Stánek byl tak obležený návštěvníky, že se v něm doslova nedalo ani pohnout. O tom, co BMW na výstavě ukázalo, jsme si povídali se zástupcem společnosti, panem Petrem Krajčem.
Představte nám prosím
novinky, které tu BMW předvádí.
Naším dlouhodobým stěžejním modelem je model R 1200 GS,
proto jsme ho také nominovali do soutěže Motocykl roku. Pro letošní rok představujeme
nové varianty, model Rallye, zaměřený na offroadové jezdce, a proti tomu máme
ještě variantu Exclusive, která je zase zaměřená na cestovatele. Dnes si každý
zákazník může najít, co potřebuje, a nemusí potom dělat tolik individuálních
úprav, které si dřív na svých GS prováděl ke svému konkrétnímu stylu ježdění.
Jsou na R 1200 GS
nějaké zásadní změny proti loňskému modelu?
Je tam spoustu technických změn. Rallye má ve standardu
drátová kola a co se týká techniky, došlo ke změnám na převodovce. Je upravená
ergonomie, získali jsme také větší variabilitu u výšky sedel. Ta úprava výšky
sedla platí pro všechny varianty GS. Jde seřídit v rozmezí až 10 cm. U
modelu Rallye jde také objednat sportovní podvozek, který má o 2 cm vyšší
zdvihy.
Teď k nové tři
sta desítce, modelu G 310 GS. Je to pro BMW tak trochu překvapivý krok.
Překvapivý možná je, ale určitě logický. BMW mělo vždy jenom
velké cestovní motorky, spíš jsme byli zaměření na vyspělé a dospělé jezdce,
ale rádi bychom se zaměřili i na začínající jezdce. Proto jsme zamířili do této
maloobjemové kategorie.
Líbí se mi vaše retro
motorky, jako je třeba R nineT. Tento vývoj se mi zdá rok od roku zajímavější…
Segment je hodně populární a musím říct, že vzniknul úplně
náhodou. Když BMW vyrobilo první R nineT, šlo o výroční model a nepředpokládalo
se, že se bude vyrábět i nadále. Byla to v té chvíli jen limitovaná série.
Nicméně, byl tak veliký zájem, že R nineT pokračuje dál a meziročně se nám celý
segment rozšířil z jednoho modelu na pět. Dnes si určitě každý zákazník
najde svůj styl, modely jsou hodně rozdílné, mají jinou jízdní pozici. Nabídka
je opravdu hodně široká, ať už pro zaměření na silniční nebo na off-road
ježdění.
BMW nejsou jen
samotné motocykly, ale i značkové oblečení a přilby. Jaké novinky máte
v této oblasti?
Snažili jsme se na výstavě představit všechno, včetně
příslušenství a oblečení. Když se zastavíme u přileb, máme tu jednu novinku.
Jde o Systém 7, což je nástupce už několikáté generace pod označením Systém.
Hlavním znakem sedmičky je, že je přilba homologovaná jako uzavřená i otevřená.
Bradová část je jednoduše odnímatelná pomocí dvou tlačítek a majitelé jí mohou
používat pro různé styly ježdění. Přilba je karbonová, byla vyvíjená po dobu
několika let a naší obrovskou výhodou je, že máme ve firmě spojení s auty.
Při vývoji jsme tedy mohli používat aerodynamický tunel. Tím se podařilo
docílit potřebných vlastností přilby, aby byla tichá a aerodynamicky co nejlépe
přizpůsobená. Dalším zlepšením je zvětšený boční výhled pro periferní vidění,
což je důležité z hlediska bezpečnosti. Jde o univerzální cestovatelskou
přilbu. Velkou novinkou je také naše
nová bunda s integrovaným airbagem. BMW už po mnoho let přichází
s novinkami v pasivní i aktivní bezpečnosti jezdců. Před dvěma lety
jsme představili systém ABS Pro, pro letošek je to právě tato bunda. Specifické
pro ní je, že není nijak propojená s motorkou a přímo v sobě má
spoustu čidel, které snímají zrychlení. Pomocí algoritmů
se potom vypočítává aktivační bod.
Díky za rozhovor.