Šestiválec Midalu je krásná práce
Luboš Felgr, syn známého konstruktéra Miroslava Felgra, nám na veletrhu MOTOSALON 2017 představuje poslední podobu rodinného projektu, šestiválcového motocyklu Midalu. Jde o jeho třetí verzi, první prototyp jezdil od roku 2008 – 2009, pak přišel v roce 2011 první dohotovený model, na němž se proti původnímu prototypu hodně změnilo. Další velké změny nastaly na v Letňanech vystaveném motocyklu. Zůstala jen kyvná vidlice, nádrž, stejný je i překryt nádrže, pérování a kola, jinak je všechno nové.
„Táta je do tohohle projektu skoro jako ujetý,“ vysvětloval Felgr mladší. „Nejprve si chtěl udělat závodní stopětadvacítku a všichni se mu smáli. Ale on jí udělal, pak říkal, že postaví motocykl pro mistrovství světa, zase se mu všichni smáli a nakonec jsme objeli celé mistrovství světa. A v roce 2001 začal mluvit o šestiválcové motorce a zase se mu všichni smáli. A znovu jí postavil. Letos vyrobíme tři kousky, jeden už máme zamluvený. Teď je ještě musíme trochu upravit, dodělat ABS, tahle vystavená motorka ho ještě nemá. Ale to není problém, motorky budeme dodávat až začátkem příštího roku. Ještě testujeme Euro 4 s novými katalyzátory,“ svěřoval se Luboš Felgr. „Motorku jsme dělali dlouho, ale všechno se schyluje k jejímu dokončení. Ale poprali jsme se i s jinými věcmi, tak už to zvládneme. Na prototypu bylo napočítaných asi 115 000 odpracovaných hodin. A za dalších šest let realizace naběhlo dalších zhruba třicet tisíc hodin. Trochu se nám to zpomalilo akorát ve chvíli, kdy jsme přecházeli na vývoj závodní stopětadvacítky FGR. Pokračovalo se až v roce 2013.“
Motocykl by měl stát kolem tří milionů korun a podle slov konstruktérů se už státu vrátila více jak polovina dotací. „Myslím, že státu se vložené prostředky nakonec vrátí, ale nám nejspíš ne. Jenom „nákupka“ dílů na tento stroj dělá 950 tisíc, třeba takové brzdy mají hodnotu 250 tisíc. Kdyby se do toho měl započítat celý vývoj, nestála by jen tři miliony, ale deset, ale to nejde, to by nikdo nekoupil. Motocykl je samozřejmě udělaný pro business, ale zároveň jde o hobby, a dělá to reklamu naší strojírenské firmě. Když jsme schopní vyrobit takový motocykl, jsme schopní udělat i jakékoliv jiné věci.“
Napadne vás otázka, nakolik se do projektu dají promítnout zkušenosti ze stavby jiných motocyklů? Nás samozřejmě napadla, a tak jsme jí oběma pánům Felgrům na závěr také položili…
Moc se promítat nedají, jen jsme si říkali, že to bude asi tak šestkrát víc práce, udělat místo jednoválce šestiválec, ale nakonec to bylo přibližně 10x víc práce. Zkušenosti se hodily například u stavby podvozku.“