Elektro Pionýr, seznamte se
Pionýr, legenda, které nestárne. Že jde o fakt, svědčí světová premiéra elektrické verze, která se v režii opavské firmy Motoscoot právě odehrála na letošním Motosalonu.
A když „pincek“, tak velkém retro stylu. „Novinka je odkazem na prvního Pionýra z roku 1956, modelovou řadu 555,“ vysvětlil Pavel Brída z Motoscoot (na vrchním snímku vpravo). Model tak naváže na Pionýra z roku 2006, který byl firmou uveden u příležitosti 50 let od modelu 555 a obsahoval spalovací motor - čtyřtakt v licenci Honda. Benzinový stroj se donedávna prodával, ale kvůli striktním emisním normám jej podle zájmu nahradí tento elektromotocykl E-Pionýr.
Foto: BVV a archiv Motoscoot |
„V České republice se běžně neodehrává světová premiéra, nicméně u nás to bude už v pořadí čtvrtá, a to přímo na brněnském výstavišti,“ poznamenal Brída.
A jak bude e-verze legendy vypadat? „Prototyp E-Pionýra je vybavený českým patentem, původně leteckým motorem od společnosti Emerze elektro, u kterého byl snížený výkon z 30 kW na 10 kW. S ním stroj dosahuje omezené rychlosti okolo sta kilometrů v hodině. Dojezd elektromotocyklu vybaveného českou lithiovou baterií od firmy Akupack s kapacitou 49 Ah se pohybuje okolo osmdesáti až sto – případně i více kilometrů, vše záleží, jakou si zákazník zvolí kapacitu baterie, která dnes bohužel tvoří skoro polovinu hodnoty motocyklu,“ vylíčil Pavel Brída.
Cena by se v základní verzi motoru do 3 Kw měla pohybovat okolo 70 tisíc korun a se sériovou výrobou chtějí podle zájmu v Opavě začít od roku 2019. Zajímavostí je, že veškeré projekty firmy Motoscoot od 1991 - 2018, byly vždy a pouze výhradně financovány jen z vlastních zdrojů bez jediné dotace.
A když jsme u toho retra, z Opavy do světa vyjíždějí od roku 2004 také mopedy Betka, nástupce tradiční Babety. V roce 2010 představili verzi nového VELOREXE k 60tému výročí s označením VELORXTRIKE. Už loni Motoscoot s elektrickou verzí motocyklu e-Duck 125 se 17palcovými koly, motorem Bosch a baterií Panasonic (který taktéž původně firma představila v benzinové verzi s vlastním designem před cca deseti lety v roce 2007). Ten bude mít na brněnském Motosalonu českou premiéru. Firma na svém stánku v evropské premiéře předvede také elektrická vozidla e-choice v podobě malého osobního elektromobilu a také e-dodávky pod značkou Velorxtrike. Českou premiéru bude mít motocykl Bajaj 400. Firma nabízí i enduro TMEC 125.
Elektrický pohon je pro uživatele komfortní
„V jednoduchosti je krása,“ popisuje Pavel Brída principy elektrického pohonu. A pokračuje: „K tomu, aby člověk jezdil na elektřinu, potřebuje tři věci: elektromotor, řídicí jednotku a baterii. Žádnou z těchto částí nebudete jako zákazník opravovat, jednoduchou péči – zejména přes zimu – potřebuje baterie." Ta tvoří třetinu až polovinu hodnoty celého výrobku, především pro vysokou cenu lithia.
Dá se ale předpokládat, že sériová výroba nejen motocyklů, ale i dalších vozidel s elektrickým pohonem způsobí snížení cen. Elektrický pohon však poskytuje plnohodnotný zážitek z jízdy, zejména akcelerace dokáže příjemně překvapit. Celkově se dá říct, že elektropohony jsou díky své jednoduchosti a malým nárokům na údržbu jedním z řešení pro mobilitu 21. století.
Na veletrhu Motosalon 2018 v Brně vystavuje motorky, koloběžky nebo malá auta na elektrický pohon několik vystavovatelů.