V loňském roce zemřelo nejméně motocyklistů od roku 1993. Nadále jsou nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu.
Motocyklisté v rámci zemí EU27 ujedou pouze dvě procenta z celkového počtu kilometrů, na počtu obětí dopravních nehod se však podílejí nemalými sedmnácti procenty. V případě nehody je u motocyklisty osmnáctkrát vyšší riziko, že zemře, než u řidiče automobilu. I proto BESIP připravil dvě nové publikace určené jezdcům v jedné stopě.
V období let 1993-2013 se v ČR podíleli motocyklisté 8,5 procenty na celkovém počtu obětí dopravních nehod. Přestože bylo v roce 2013 usmrceno o 24 méně motocyklistů než v předchozím roce (nejméně od roku 1993), činil podíl usmrcených jezdců v jedné stopě na celkovém počtu obětí nehod 10,8 %. Nejtragičtějším byl pro ně červenec (15 usmrcených), v těsném závěsu pak srpen (14 obětí). Na druhou stranu největší podíl na počtu obětí dopravních nehod vykázali motocyklisté v dubnu, kdy bezmála každý čtvrtý usmrcený byl vyznavač jízdy v jedné stopě.
Motocyklisté zavinili 56 % nehod, na nichž měli účast. Pokud došlo při nehodě k usmrcení motocyklisty, byl v 59 % případů vinen právě on. Dopravní nehody motocyklistů vykazují 3,4x vyšší závažnost, než je celkový průměr ostatních nehod – na tisíc nehod zemřelo 23,7 vyznavačů jízdy v jedné stopě. Nejvyšší závažnost dopravních nehod zaviněných motocyklisty jde na vrub řidičů motocyklů o objemu válců 460 – 850 ccm (37 usmrcených motocyklistů na 1 000 dopravních nehod). Zbývá dodat, že v období let 1993–2013 nepoužilo 22 % usmrcených motocyklistů přilbu, v případě těžce zraněných se jednalo o 18 % a u lehce zraněných o 17 %. Podrobnější statistická data najdete zde.
„V loňském roce bylo sice usmrceno méně motocyklistů, než připouštěla aktuální Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. V průměru však došlo v České republice za období let 1993–2011 k menší míře meziročního poklesu úmrtí motocyklistů (o 3 %) než v Evropě (o 11 %). I to je jedním z důvodů, proč bude BESIP věnovat jezdcům v jedné stopě nadprůměrnou pozornost i v letošním roce“, říká šéf Besipu Roman Budský. Prvním krokem je představení dvou příruček. V první z nich s názvem „Na motorce v praxi“ se věnuje širokému spektru témat, a to od výbavy přes základní údržbu motocyklu až po jeho samotné řízení. Malý formát brožury se pohodlně vejde pod sedlo každé motorky a je doplněn množstvím atraktivních barevných obrázků a srozumitelnou grafikou. Naopak druhá z publikací (nazvaná „Asistenční systémy na motocyklech“) stručně a přitom maximálně výstižně popisuje jednotlivé asistenční systémy pro motocykly, jejich přínos pro bezpečnost silničního provozu. Obě publikace budou mít premiéru na brněnském Motosalonu.
BESIP
Ministerstvo dopravy
Pro
bližší informace kontaktujte:
Bc. Roman Budský, BA (Hons)
Vedoucí samostatného oddělení BESIP MD
e-mail: roman.budsky@mdcr.cz, mobil: 725 129 861
www.ibesip.cz