MOTOSALON
7.-10.3. 2013
Mezinárodní veletrh motocyklů, čtyřkolek, příslušenství a oblečení
(Praha - PVA Letňany)
Airbagy míří na dvě kola
Airbagy, jako jeden z prvků bezpečnosti v silničním provozu v posledních letech, přestávají být doménou pouze automobilů a rozšiřují se i do světa jedné stopy. Již více než 10 let se výrobce motocyklového oblečení Dainese zabývá myšlenkou airbagu pro motorkáře, který by je účinně ochránil v případě pádu. Zatím poslední novinkou v této oblasti je inteligentní bunda a vesta D-Air® Street, kterou firma Yshop představí i na březnovém MOTOSALONU.
D-Air ® Street zabraňuje úrazu krku, ramen a hlavy samotné a ochraňuje tak několik desítek kostí v lidském těle. Testy prováděné v souladu s evropskou normou EN 1621.3, platnou pro chrániče hrudi, ukázaly, že airbag snižuje síly působící při nárazu na tělo o více než 92 procent ve srovnání se stanovenými limity a síly působící na záda zmenšuje o 82 procent.
Na rozdíl od systémů, které jsou lankem či jinak spojené s motocyklem a aktivují se až po oddělení jezdce od stroje, D-Air funguje samostatně na jezdci prostřednictvím inteligentní elektroniky. Systém obsahuje celkem 3 mini-gyroskopy a 3 měřiče zrychlení, GPS a řídící jednotku. Samotný airbag o objemu až 12 litrů se naplní z plynové bombičky naplněné heliem v okamžiku, kdy řídící jednotka vyhodnotí data z čidel jako pád. Při aktivaci se airbag řízeně nafoukne tak, aby účinně ochránil krk a horní polovinu těla a maximálně pohltil energii nárazu.
Vedle jezdců může být airbagem vybavený i samotný motocykl. Průkopníkem v této oblasti je japonská Honda, která jako první na světě v roce 2006 vybavila airbagem svou vlajkovou loď Gold Wing.