MOTOSALON
7.-10.3. 2013
Mezinárodní veletrh motocyklů, čtyřkolek, příslušenství a oblečení
(Praha - PVA Letňany)
Jaroslav Ducháček: Důležité je vytrvat a když se něco nepovede, zvednout se a jít dál
Jaroslav Ducháček
vlastní jeden z nejznámějších českých motorkářských serverů. A protože
bude se svým stánkem v březnu na
MOTOSALONU v Praze - Letňanech, udělali jsme si s ním
rozhovor. Zjistili jsme pro vás, jaký je jeho recept na úspěch, co si myslí o chování
motocyklistů na českých silnicích, jaký je jeho vysnění stroj a proč by mladé
řidiče poslal do motoškol :-).
Motorkáři.cz se
stali za 11 let své existence asi nejrespektovanějším českým serverem o
motorkách. Jaký je váš recept na úspěch?
O počítače a motorky jsem zajímal již v mládí, a když
se potom na vysoké škole naskytla příležitost, abych se poprvé seznámil
s internetem, napadla mě časem myšlenka založit web pro motorkáře, který
je bude vzájemně sdružovat. Dnes když se podívám zpět, tak se nám podařila
vytvořit komunita více jak 120.000 uživatelů, kteří mají u nás registraci a
denně se vrací na náš web pro informace ze světa motorek. A recept na úspěch?
To se nedá říci jednoznačně, ale důležité je být v pravém čase na pravém místě
a mít dobrý nápad. V podnikání na internetu to platí obzvlášť, důležité je
také vytrvat, stanovit si jasné cíle, a když se něco hned nepovede, zvednout se,
poučit se a jít dál. Úspěch vidím také mimo jiné i díky dobrým pracovníkům,
které jsem si vybral a kteří za ty roky dokázali pod mým vedením dotáhnout web
na samotnou špičku.
Zabýváte se kromě
serveru ještě něčím jiným?
Ne, naplno se věnuji jen webu Motorkáři.cz a Quadmania.cz.
Kolik lidí na
Motorkáři.cz komerčně spolupracuje?
Pro server pracují dva kmenoví redaktoři a jeden
programátor. Dalších přibližně 25 lidí jsou externí spolupracovníci a různí specialisté
na svůj obor. Jedná se hlavně o redaktory na testování nových motocyklů, fotografy,
jak nových motocyklů, tak i sportovních závodů a dalších akcí, kde bychom v
nabité sezóně nestihli být. V našem týmu najdete ale také kameramana,
grafika, externí spolupracovníky rubrik sport, veteráni, novinky, přestavby atd.
Kolik máte měsíčně
unikátních návštěvníků a které sekce jsou na Motorkářích.cz nejnavštěvovanější?
Server Motorkáři.cz měsíčně navštíví 600.000 unikátních
uživatelů. Nejnavštěvovanějšími sekcemi jsou Fórum a Bazar, potom sekce
Motorkáři, Články a Sport.
Jak jste se k motorkám
a dění kolem nich dostal a jaký je váš vztah k motocyklům?
Motocykly mě zajímaly již od 15 let, kdy jsem si začal
dělat řidičák na malou motorku. Začínal jsem tradičně na Simsonu S51 Enduro a
potom po neúspěšném výběru Jawy 350/640 jsem v 18 letech koupil svoji
první velkou motorku Suzuki GS550M. Ta bohužel díky špatnému alternátoru
nedobíjela a já musel před každou novou jízdou dobíjet baterii. Hledal jsem
proto náhradní díly na tento motocykl a také majitele, abychom si mohli
navzájem vyměnit zkušenosti. To se psal rok 1999 a asi po půlročním
pátraní se mi nakonec ozval majitel stejného stroje na inzerát v časopisu.
Už tehdy jsem si říkal, že by nebylo špatné vytvořit webovou stránku pro
motorkáře, kde by měl každý svůj profil s motorkou a majitelé stejných
strojů by si vzájemně vyměnili svoje zkušenosti a rady. Dnes je v naší
databázi na serveru Motorkáři.cz vloženo přes 50.000 motorek a třeba právě
starých čtyřválcových GS550 je tam 14 kusů.
Na čem momentálně jezdíte?
Jelikož každý den dojíždím do práce přes 25 kilometrů tam a
zpět, rozhodl jsem si pořídit skútr. Vybral jsem sice větší skútr Piaggio X EVO
400, ale přesně mi vyhovuje jeho univerzálnost. Není to úplný maxiskútr se
kterým v městě mám problém zaparkovat a protáhnout se mezi auty, ale zase
je natolik silný, že dokáže jet bez problémů předpisovou 130 km/hod na dálnici.
Mám ho hlavně ale jako každodenního pracanta s příznivou spotřebou 3 l/100
km.
Jaký je váš vysněný
stroj?
Těch je několik. Vždycky se mi líbily naháče
s vzduchem chlazeným motorem. Jednu dobu jsem preferoval dvouválce, nyní
bych si uměl vybrat i čtyřválec nebo tříválec. Určitě by to měla být motorka
s velkým charisma. Pracanta už mám, takže teď něco na sváteční výlety, ale
zatím to není aktuální a přednost mají jiné věci. Navíc se člověk „sveze“ přes letní
sezónu na pár testovačkách, které v redakci máme, takže ta potřeba není
úplně akutní. Každopádně rozdíl mezi půjčenou motorkou od importéra a tou,
která vám říká pane a můžete s ní kdykoliv vyrazit na projížďku je propastný.
Jak hodnotíte
chování motocyklistů na českých silnicích a jejich vztahy s řidiči aut?
Nelze mluvit za všechny motorkáře, protože i mezi nimi se
najdou ti, kteří jezdí slušně nebo naopak si pletou silnici s uzavřeným závodním
okruhem. Ze statistik nehod vyplývá, že největším problémem je nedání přednosti
v jízdě. Motorkář většinou nedostane od auta přednost a to ho buď přehlédne,
nebo neodhadne jeho rychlost. Tohle se prostě bude stávat pořád. Chování vidím
denně při jízdě na skútru, slušný řidič auta pustí motorkáře při předjíždění před
sebe a neblokuje ho, slušný řidič auta používá vždy blinkr, aby motorkář za ním
věděl, kam jede a mohl předvídat, slušný řidič auta pochopí, že na semaforech
mu skútr nebo motorka ujede a nechá ho postavit vedle sebe, atd.
Co by přispělo k
větší bezpečnosti motocyklistů na silnicích?
Je pravda, že legislativa nahrávala trošku k tomu,
aby už třeba 18letý kluk mohl jet s „uškrcenou“ supersportovní R1, která má
sice v papírech 25 kW, ale je odškrcená na vyšší výkon. Potom záleží na
každém motorkáři, jak to má v hlavě srovnané a jak dokáže
s potenciálem takové motorky zacházet. Jsem rád, že se tu za několik let
otevřelo mnoho škol a kurzů, kde si může každý na uzavřeném parkovišti nebo
letišti jízdu pod vedením instruktora vyzkoušet. Ten, kdo chce jezdit palbu, ať
jde na okruh nebo jinou uzavřenou plochu. K větší bezpečnosti přispěje jen
vzájemná ohleduplnost mezi autaři a motorkáři na silnicích. Čím více motorkářů
bude na silnicích, tím zákonitě více bude nehod a nezmění to žádné nařízení od
evropské unie nebo povinná žlutá vesta.
Rozsáhlou sekcí na
Motorkářích.cz je bazar. Jak hodnotíte tuzemský trh s ojetými motocykly a
náhradními díly?
V našem bazaru máme inzeráty jak na nové, tak i ojeté
stroje. Krize v roce 2009 srazila ceny nových motocyklů na úplné dno a tak
se nyní dají ojetiny pořídit za velmi slušné peníze. Dle mých informací od
bazarů, které na našem webu inzerují se jim prodeje ojetých motocyklů za
poslední rok zvýšily v průměru o 15 %. Trh s náhradními díly tu za poslední roky zažívá boom,
hlavně výběr použitých náhradních dílů je díky internetu obrovský. U nás
najdete přes 40.000 náhradních dílů a 6.500 motorek.
Na jaké novinky na
Motorkáři.cz se mohou internetoví uživatelé těšit v letošním roce?
Letošní rok je pro nás zásadní, protože postupně
připravujeme redesign všech jeho sekcí. Již máme hotovou sekci Motorkáři, která
nyní přehledně nabízí výběr z více jak 50.000 recenzí motocyklů od jejich
majitelů, přes 1500 recenzí přileb, oblečení a pneumatik nebo nabízí více jak
100 klubů a motorkářských skupin. Změna není ale jen v designu, díky
množství informací, které jsou na našem webu uloženy je nutné myslet do
budoucna i na rychlost načítání takových dat, aby nezatěžovaly server. Tyto
vnitřní změny, které uživatel nevidí, se letos také upravují a ladí.
Motorkáři.cz budou
zastoupeni na veletrhu MOTOSALON. Co jste si pro tento motocyklový svátek
připravili?
Na Motosalonu (dříve Motocyklu) jsme už od roku 2005, kdy
jsme se webem Motorkáři.cz prezentovali mezi lidmi. Pro nás je vzájemný kontakt
našich uživatelů hodně důležitý, uživatelé mohou probrat s programátorem
dotazy na web Motorkáři.cz nebo jen tak pokecat s redaktory o motorkách a
připojit se díky dvěma počítačům na internet. Mimo jiné bude na našem stánku
k vidění také jeden motocykl a jedna čtyřkolka.