MOTOSALON
7.-10.3. 2013
Mezinárodní veletrh motocyklů, čtyřkolek, příslušenství a oblečení
(Praha - PVA Letňany)
Miloš Petr: Honda, to není práce, ale srdeční záležitost.
Pane Petře, jaká byla vaše cesta k motorkám?
První zkušenosti s
motorkami se odehrály v klukovských telecích letech na chalupě. Vesnice
byly plné Pionýrů, Mustangů a ti nejšťastnější měli dokonce Simsony. Chalupu
navíc máme kousek od Hořic, kde to motorkami žije. Před devatenácti lety jsem
nastoupil do Hondy, což se ukázalo jako osudové rozhodnutí. Honda to není
práce, ale srdeční záležitost.
A jakou motorku vlastníte?
Aktuálně žádnou.
Žádnou? Tak jinak, jaký je váš vysněný stroj?
Mám rád klasiku, pohled
na dobře vyrobený motor a jednotlivé komponenty.
Pokud se podívám do
historie tak je mým favoritem čtyřdobý, vzduchem chlazený řadový šestiválec
Honda CBX1050 z roku 1979. Je to přelomová a přitom stále krásná motorka. Myslím,
že pohled na šest výfukových kolen, které jsou svedeny do dvou tlumičů, je
nádherný a nenechá jen tak někoho v klidu.
Aktuálně se mi nejvíc líbí nová Honda CB1100, má design klasiky, ale je
plná moderních technologií, skvěle se řídí a je hodně univerzální.
Určitě máte nějaký silný zážitek v souvislosti
s motorkami?
Tady si dovolím
neodpovědět, je to příliš soukromé.
Dobrá, tak vás nebudu
trápit a raději mi řekněte něco málo o tuzemském motocyklovém trhu, jaký je?
Při pohledu na celkový
počet registrovaných motocyklů, který přesahuje 900.000 ks, se neznalým věci
může jevit náš trh jako obrovský. Bohužel to číslo je poněkud matoucí, myslím,
že ho asi nejlíp vysvětluje údaj o průměrném stáři motocyklů, které přesahuje
32 let. Pokud se na toto číslo podíváme z té lepší stránky věci, můžeme
konstatovat, že je u nás široká základna, historická tradice a vysoké povědomí
o motocyklech.
….takže realita je jiná?
Ano, realita je poněkud
odlišná, stejně jako na jiná odvětví i na prodej motorek dopadla ekonomická
recese a počet registrací nových motocyklů na našem trhu v posledních
letech bohužel klesá. Poměrně zásadně se tato změna projevila i v oblasti
prodejností jednotlivých kategorií. Nyní jsou nejprodávanější jednoznačně
skútry, následované cestovními endury a nakedy. V roce 2012 počet nových
registrací mírně přesáhl 15.000 ks. Pro nás je velmi pozitivní skutečností, že
naše výsledky jdou proti tomuto trendu a naše prodeje v posledních třech
letech poměrně zásadně stoupají. Náš prodejní výsledek v roce 2012 činil
1.616 ks, což nás samozřejmě těší, ale i zavazuje. Cílem našeho snažení nejsou
strohá čísla, ale především spokojení zákazníci. Tomu u Hondy na všech úrovních
věnujeme maximální pozornost a snažení.
Jaká je podle vás charakteristika českého zákazníka?
Jak už jsem zmiňoval,
jsme země s velkou motocyklovou historií a tradicí. I možná proto vidím
naše zákazníky jako velké srdcaře a znalce.
Existuje zde velká loajalita jak k jednotlivým značkám, tak i k jednotlivým
dealerům, prodejcům a technikům. Zároveň je většina zákazníků zdatná po
technické stránce a umí dobře posoudit technickou vyspělost produktu, který
kupují.
Dalo by se říci, že se za ta léta mění přístup zákazníků ke
koupi motorek, na co teď nejvíce koukají, na cenu, nebo kvalitu?
Dnešní zákazníci už nekoukají
jen na nákupní cenu a výši nabízených slev. Naopak, dle mne přibývá zákazníků,
kteří mimo emotivní stránky vybírají motorky také podle jejich užitných
vlastností, kvality a ovladatelnosti.
Přitom ale koukají i na kvalitu následné péče v podobě servisu,
dodávek náhradních dílů a zůstatkovou cenu, což jsou důležité faktory pro
možnost následné obměny za nový stroj.
V čem se liší kupci motocyklů u nás a v západní Evropě?
Když opomenu podnebí a
kupní sílu, které se ale také stát od státu liší, nevidím mezi zákazníky ze
západní Evropy a našimi žádný zásadní rozdíl. Dnešní svět je díky informačním
technologiím zcela propojen a zákazníci mají velký přehled o tom co se kde
děje, jaké jsou trendy a možnosti. Naši zákazníci jsou skutečně chytří a
požadují stejnou kvalitu zboží a služeb jako na západě. Honda je globální
společností a základní principy péče o zákazníky máme napříč celým světem
stejné.
Jaké novinky pro letošní sezónu Honda připravila?
Honda je z pohledu
nových modelů nejprogresivnější značkou na motocyklovém trhu. V posledních
letech se stalo skoro tradicí, že každý rok Honda představuje více jak deset
novinek. Stejně je tomu také v tomto roce. Aktuálně jsme už představili
příchod 13 zcela nových modelů http://moto.honda.cz/klub-honda/aktuality-a-sport.html/304_963-novinka/1
a několik dalších klíčových modelů prošlo inovacemi. Již teď můžu konstatovat,
že tím představení novinek v letošním roce nekončí, nicméně to bych
předbíhal a porušoval informační embargo. Zároveň společně s našimi
dealery připravujeme mnoho nových nebo vylepšených aktivit a služeb pro naše
zákazníky. Většina těchto aktivit bude představena právě na chystané výstavě
Motosalon.
Jaké jsou prodejní plány Hondy v ČR letošním roce v
porovnání s rokem minulým?
Jsme optimisti a
očekáváme růst celého trhu a samozřejmě i našich prodejů. Situaci na trhu
ovlivní nová legislativa týkající se změn řidičských oprávnění platná od
19.1.2013. Díky této změně se dá očekávat další posílení prodejů skútrů do
125ccm a motocyklů s výkonem do 35kW.
Vím, že v této kategorii můžete zákazníkům nabídnout
velké množství skútrů…
V obou těchto
kategoriích můžeme zákazníkům nabídnout skutečně to nejlepší, co se na trhu
nachází. Mezi skútry je to například prodejní bestseller posledních dvou let
model PCX125 a zcela nová generace jednoho z nejpopulárnějšího skútru
v Evropě modelu SH125. Oba modely mají nejen výborné jízdní vlastnosti a
dobrý poměr cena / výkon, ale jsou vybaveny systémem "stop and go",
který při přerušení jízdy vypne motor, což má velmi příznivý vliv na spotřebu
paliva a množství emisí. V kategorii motocyklů do 35kW představujeme zcela
novou řadu motocyklů CB respektive CBR s motorem o obsahu 500ccm. Mimo
to budeme samozřejmě nabízet loňské novinky,
modely řady NC s motorem o obsahu 700ccm. Ty lze mimo jiné koupit s dvouspojkovou
převodovkou DCT, což je v podstatě funkčně automatická převodovka.
Na co se mohou těšit návštěvníci expozice Hondy na veletrhu
MOTOSALON?
Výstava
Motosalon, je pro nás klíčovou akcí a jakýmsi pomyslným svátkem spojeným
s novou sezonou. Nejedná se o pouhé představení novinek, či modelových
řad, pro mě je to především setkání lidí, kteří se ve světě motocyklů pohybují
a mají ho rádi.
Ale proč právě na Motosalonu navštívit stánek
Hondy?
Honda se
bude prezentovat na největším stánku výstavy, 640 m2, kde si mohou
návštěvníci prohlédnout nejen vlnu novinek, jako jsou modely CB1100, CB500F,
CRB500R, Gold Wing F6B , NSS300 Forza,MSX 125 ale v podstatě celou modelovou
řadu 2013 a
to v podobě vystavených více než 50 kusů motocyklů napříč všemi kategoriemi a
styly. Každý z příchozích si může nejen motocykl prohlédnout a osedlat, ale
také se s ním blíže seznámit formou konzultace s přítomným personálem Hondy,
který ochotně poskytne zájemci informace. Nově budeme mít na venkovní ploše
testovací dráhu, na které budou mít návštěvníci možnost vyzkoušet si některý
z našich skútrů. Na všechny návštěvníky se těšíme a rádi bychom jim
vzkázali, že u Hondy jsou vždy vítáni!
Děkuji za milý rozhovor