MOTOSALON
7.-10.3. 2013
Mezinárodní veletrh motocyklů, čtyřkolek, příslušenství a oblečení
(Praha - PVA Letňany)
Pepa Sršeň: V březnu zahájíme s Abájou v Letňanech motorkářskou sezónu
V roce
2011 jste úspěšně odstartovali Motoškolu Sršeň. Jaký je zájem majitelů
motocyklů o zlepšování dovedností a co jsou největší slabiny jezdců na
motorkách?
Zájem o kurzy motoškoly, které pro motorkáře nejen z Čech pořádám již
třetím rokem je hodně velký, už koncem roku 2012 jsme měli obsazené tři měsíce
v roce 2013 a je třeba do našich kurzů přihlašovat hodně dopředu. Další
velmi úspěšný projekt, který mám možnost připravovat je Motoškola pořádaná na
Masarykově okruhu v Brně, kde je jako instruktor přítomný také Karel
Abrahám ml. Největší problémy, týkající se absolventů motoškol, souvisí
s technickým stavem motorek a všeobecně špatným návykům při řízení, které
vycházejí již z autoškol, kde se budoucím motorkářům věnují jen velmi málo
a většinou špatně.
Jaký je
Váš názor na bezpečnostní prvky, které se začínají objevovat na motocyklech,
jako je ABS, airbagy a podobně? Jaká jsou pro a proti?
Bezpečnostní prvky v dnešních
hodně rychlých a téměř dokonalých motorkách jsou určitě přínosem, ale je třeba
brát velký zřetel na jejich funkci a využití! Například ABS – jako řidič se
nesmím spoléhat na jeho funkci a měl bych se i přesto učit brzdit a brzdy
dávkovat ! Opravdu velká chyba je při pořízení takového stroje mávnout rukou
nad tréninkem a spoléhat na elektroniku.
Motocyklová
technika jde stále kupředu. Jaké jsou podle Vás hlavní trendy vývoje motocyklů
v příštích dvou třech letech?
Opravdu netuším, jakým směrem půjde dál
vývoj motorek, ale už dnes mě to trošku děsí – není problém pořídit si stroj,
který už v základu jede téměř 300km/h, má chytrý elektronický podvozek
atd. Ty motorky na plný výkon využije jen špičkový závodník na okruhu, na
silnici je to zbraň a nejvíc záleží na řidiči, jak k ní bude přistupovat –
což je u nás v Česku docela velký problém.
Jaká
motorka Vás v poslední době (posledním roce) nejvíc "dostala" a proč?
V loňském roce mě z motorek,
které mám možnost testovat pro pořad Autosalon nejvíc zaujala a překvapila
Kawasaki ZZR 1400. Na to, jak je výkonná
a těžká je její ovládání při
jakýchkoliv rychlostech v zatáčkách
prvotřídní a nebyl okamžik, kdy bych si jízdu na ní neužíval na 100% . Ale
jeden problém jsem s ní měl – nejde u ní vypnout ABS a několikrát mi při
brždění začalo „kecat“ do řízení, což moc příjemné nebylo.
Na jakém
motocyklu byste se naopak rád svezl, ale ještě nebyla šance? Čím je pro Vás
zajímavý?
To je jednoduché – moc rád bych dostal
do testu a na vyzkoušení Českou motorku FGR 1600 Midalu! Je nádherná, vybavená
nejlepšími komponenty na trhu a vyrobená v ČR!
Jaký
stroj používáte při svých kaskadérských vystoupeních a jaké na něm máte úpravy?
Kaskadérské vystoupení jezdím už jen
málo, většinu času věnuji testování, Motoškolám, jejich přípravě a vlastnímu
vzdělávání v daném oboru, člověk se učí celý život a já chci být
v tom co dělám nejlepší. Když je příležitost, sem tam nějakou show rád
odjezdím a k tomu účelu používám úplně sériový stroj bez úprav – Rtiumph
Street Triple 675.
Extrémní
jízda na motorce s sebou riziko pádu a zranění. Který byl Váš nejhorší pád?
Moje nejhorší nehoda se stala před více
jak 10-ti lety, kdy při jízdě po běžné silnici řidiči ve Škodě 100 ve zuboženém
technickém stavu při předjíždění nečekaně upadlo levé zadní kolo. Narazil do mě
z boku a popostrčil mě tím do
protisměru, kde jsem se čelně srazil s protijedoucím autem Škoda FavoritJ. Mnou nezaviněná nehoda dopadla
nakonec velmi dobře – sice jsem do dneška sešroubovaný, ale žiju.
Letos se
změnila legislativa, která nově umožňuje majitelům řidičského průkazu na auto
řídit až 125ku skútr bez speciálního kurzu. Je to podle Vás v pořádku?
Myslím, že to v pořádku není. Skútr
o objemu 125ccm dokáže jet rychlostí hodně přes 100km/h a člověk, který
neprošel alespoň základním kurzem řízení jednostopých vozidel – je dost
nebezpečný, a to nejen sobě, ale i nám všem, kteří ho budou v provozu
potkávat. Smysl by to mělo v případě, že by si budoucí řidiči podobným
kurzem prošli ještě před prvním „výletem“ do provozu.
Budete
společně s Karlem Abrahámem zahajovat letošní MOTOSALON v Letňanech,
proč zrovna s Karlem?
„Abája“ je jediný Český účastník závodů Moto GP, je to skvělej kluk, kterej si
na nic nehraje a dokáže komukoliv poradit – a také letos celý seriál Moto GP pojede na novém stroji, který
všem představí právě při výstavě Motosalon v Praze Letňanech.
Kdy vás
mohou návštěvníci na veletrhu vidět, co tam budete „předvádět“?
Po celou dobu veletrhu se budu
pohybovat po celém výstavišti, mělo by proběhnout pár rozhovorů a autogramiád,
ale hlavně se těším na atmosféru, kdy se budu moct s kýmkoliv otevřeně
pobavit o jakýchkoliv problémech spojených s motorkami, posedět, „pokecat“,
prostě se potkat s lidmi, kteří stejně jako já motorkami žijou!